1961, actief bij KUNSTHUIS YELLOW ART sinds 2005
NL
De verfijnde tekenstijl en tactiele vormgeving van Luc Zwijsen worden bepaald door een eindeloze zoektocht naar de essentie van een beeld. Op zoek naar mentale stabiliteit begon Luc kunst te maken. In het begin was tekenen een manier om zijn gevoelens te uiten. Geleidelijk evolueerde het werk naar meer abstracte beelden die een verhaal van toewijding overbrengen. Met de precisie en het geduld van een monnik – soms zelfs met behulp van een vergrootglas – werkt hij minutieus aan zijn gedetailleerde composities. Soms kost het hem maanden om een werk af te ronden.
De herhaling van de handeling geeft het werk een meditatief karakter. Door aan zijn tekeningen te werken, worden de dagelijkse beslommeringen opzij gezet. Sommige stukken suggereren groeipatronen. De tekening groeit letterlijk op het papier, als een klein zaadje, beginnend vanuit het midden en bewegend in de richting die voor de kunstenaar goed voelt. Luc beschrijft het als werken aan een langzame ontwikkeling in een natuurlijke omgeving waar de tijd vloeibaar wordt. Zijn interesse in het functioneren van onze hersenen komt tot uiting in zijn serie ‘Neurons’ waarbij wetenschappelijke beelden als uitgangspunt dienen.
Luc hanteert verschillende technieken en materialen, waarbij hij altijd denkt in termen van het gewenste resultaat. Hij werkt graag met fineliners, meer specifiek degene die bijna leeg zijn. Zo verkrijgt hij een speciaal effect. Naast fineliners maakt Luc gebruik van pastelkleuren of houtskool. Ook experimenteerde hij met linosnede en etsen.
ENG
Luc Zwijsen’s refined drawing style and tactile design are determined by an endless quest for the essence of an image. Looking for mental stability, Luc started making art. In the beginning drawing was a way to express his feelings. Gradually the work evolved to more abstract images that communicate a story of dedication. With the precision and patience of a monk - sometimes even using a magnifying glass - he meticulously crafts his detailed compositions to perfection. Some of his more extensive work takes him months to finalise.
The repetition of the gesture gives the work a meditative character. Working on his drawings puts the daily hassles aside, Luc declares. Some pieces suggest patterns of growth. The drawing literally grows onto the paper, as a small seed, starting from the centre and moving towards whatever direction feels right for the artist. Luc describes it as working on a slow development in a natural environment where time becomes fluid. His interest in the functioning of our brain is depicted in his series of “Neurons” where scientific images serve as a starting point.
Luc employs various techniques and materials, always thinking in terms of the desired outcome. He likes to work with fine liners, more specific the ones that are almost finished. This is how he obtains a special effect. Besides fine liners Luc makes use of pastels or charcoal. He also experimented with linocut and etchings.

4 x boogje 63 cm x 88 cm

1 van de 4 kemphanen 21 cm x 29,7 cm

Wuif 49,8 cm x 39,8 cm

Cerebrum Ex Elephanti 64 cm x 48 cm

Neuronen III 21 cm x 29 cm

Neuronen I 21 cm x 29 cm

A'dam IV 29,7 cm x 21 cm

A'dam III 29,7 cm x 21 cm

Neuron 2 21 cm x 29,7 cm

A'dam I 29,7 cm x 21 cm

Zonder titel 55 cm x 73 cm

Azul 50 cm x 40 cm

Radar

Structure II 21 cm x 29,7 cm

Hands 30 cm x 21 cm